Kia EV6 RWD 77.4 kWh GT-Line Runway Red
Als ik een afspraak maak, vraag ik naar de WLPT-afstand (zou een onafhankelijk instituut moeten zijn om werkelijke afstanden door te geven) van deze Kia EV6. Het antwoord is 460 km. Ok, zeg maar 400 dus. De deceptie is als er maar 323 km meegereden kan worden. Mijn gevoel voor elektrisch krijgt weer een deuk. Komt waarschijnlijk doordat de vorige berijder hard heeft gereden is het antwoord. Kan wel zo zijn, maar het heeft wel een aandachtspunt. Na een paar dagen laden en rustig gereden te hebben stond de teller op 393 km, komen wij in de buurt. Uiteraard nog steeds geen WLPT-norm en winter, dat helpt ook niet. Ik sta nog steeds niet te springen! De laadpalen zijn ook vaak te zoeken. Het aantal wat staat te wachten is nog groter, dus opladen wordt een steeds groter probleem.
In mijn buurt staan 2 laadpalen en zeker te weten, dat dit niet genoeg is. Dus eerst de intra structuur regelen voor je heel veel geld in dingen gaat stoppen die niet te verwezenlijken zijn. Ok, mijn zegje weer gedaan.
De Kia EV 6 vond ik al een indrukwekkende auto. Mooi van lijn en bijzondere details. Kijk eens naar de achterzijde en bovenin. Zit gewoon met verlichting. Mooi toch?
Bij het binnen gaan zitten valt de ruimte op. Mooie vlakke vloer. Ook achterin heel veel ruimte. Door de ontbrekening van een aandrijflijn is de vloer dus mooi vlak.
In deze versie ontbreken stoelverwarming en -koeling niet. En uiteraard stuurverwarming. Deze instellingen gaan via kleine touch knopjes. Deze zitten in de middenconsole, aan de voorzijde. Opeens zegt mijn lieverd, wat wordt het koud. Ik kijk naar de knopjes en zie dat de koeling aan staat i.p.v. de verwarming. Ik was in het midden iets anders aan het instellen en per ongeluk deze knop aangeraakt. Het is mij meerdere malen overkomen. Misschien toch op een andere plek plaatsen. Overigens, de stoelen zitten prima en geven voldoende steun. De flesjes water staan lekker stevig. De kofferbak is heel groot. De snoeren kunnen mooi en simpel opgeborgen worden.
Het dashboard is heel mooi. Ook is er genoeg ruimte.
Het is een hele fijne auto, alleen ben ik niet echt een EV fan. Stop er lekker een 6 cilinder in! Dan vind ik het een of betere auto. Maar dat is vloeken in de kerk, geloof ik.
Maar eerlijk is eerlijk, wij hebben super gereden in deze EV 6 en zeker in de sportstand. Het extra verbruik weegt niet op tegen het rijgenot.
Als u van barbecueën houdt, let dan even op. Via de Kia EV6 kunt u een elektrische barbecue aansluiten, tijdens een picknick of zoiets. Wel opletten dat u nog thuis kunt komen😊
Het voordeel van even wachten met de test schrijven is als volgt. De Kia EV6 is auto en het jaar geworden. En daar hebben wij toch maar mooi gereden.
Prijzen vanaf € 44.595,- en onze uitvoering kost € 58.694,-.