Renault Arkana Etech Hybrid 145 R.S. Line
Toen ik deze Renault na de introductie zag, dacht ik wat een aparte en robuuste auto. Stoer en toch elegant. Toen Kelvin Engelsman aangaf dat deze auto beschikbaar was, heb ik meteen de agenda vrijgemaakt om een weekje te gaan sturen met deze automobile.
Een aparte kleur, lekker opvallend. Met de mooie zwarte velgen eronder valt hij nog meer op. Minstens één andere rijder met dezelfde kleur Arkana kwam ik tegen. Dan kijk je jouw collega toch even aan, met (uiteraard) een glimlach.
Met het overladen van onze spullen, zie je meteen of er genoeg ruimte is. De kofferbak is erg diep, een flesje water (ja, daar heb je hem weer😊) lag helemaal achter in de kofferbak. Ik moest er bijna inklimmen om hem te pakken. Anders vliegt het flesje heen en weer en daar word ik redelijk gestoord van. Als je spullen, niet al te grote, wat beter op wilt bergen, dan is er onder de normale vloer nog een ruimte. Om bijvoorbeeld losse flesjes op te bergen. Conclusie, kofferbak; zeer ruim. Dan maar meteen naar voren, de achterbank. Ja, ja soms zit ik erop. Om foto’s te maken. Maar dan heb ik wel meteen een indruk en ervaring hoe de ruimte is. Met de voorstoel helemaal naar achteren, mijn lieve echtgenote doet dit altijd, is de ruimte matig. Toen één van onze zonen meereed, ging de stoel meteen naar voren. Hij had genoeg ruimte. Ook kreeg hij de veiligheidsriem direct vast. Klinkt wellicht een beetje vreemd, maar met drie gordels achterin, is het soms lastig om de juiste “insteker” te vinden. Hij had geen enkele klacht over de ruimte, met een lengte van 190 cm! Terug naar het maken van foto’s, mijn vrouw houdt enorm van mij, want ik had moeite om achterin te stappen. Haar stoel stond gewoon op de achterste stand. “Moet de stoel naar voren?” vroeg de lieve schat. Ik zat toen al achterin en was al aan het fotograferen. Wat een heerlijk wijffie heb ik toch!
D’accord, je suis impressionné! Nee, over de Renault Arkana! Dan meteen voorin plaats nemen. Lekkere ruime stoel, met genoeg zijdelingse steun. Flesjes water staan keurig en stevig in het midden. Hoewel, dit is een euvel bij heel veel auto’s, de armsteun van het middenvak is naar voren en achter te verstellen. Maar, als er twee flesjes staan, kan de armsteun niet ver genoeg naar voren. Het achterste flesje staat in de weg. Probeer je het toch, dan krijg je het eerste flesje er ook niet meer uit. Die wordt vastgezet door het achterste flesje. Vreemd, er is genoeg ruimte onderin, om het flesje lager te krijgen. Renault heeft een uitstekende Nederlandse ontwerper in dienst. Wellicht een idee voor de pr-afdeling om mij in contact te laten komen met de heer Laurens van den Acker om dit soort praktijk gevallen eens te bespreken. Binnenkort zijn mijn vrouw en ik weer in Frankrijk! Terug naar de Renault Arkana, Het stuurwiel bevat de nodige knoppen, die er ook horen. Daarvoor een mooi scherm met heel veel informatie. Ja ook hoe hard je rijdt. In het midden een zeer opvallend groot scherm. Navigatie, telefoon, bijna alles is hier te regelen. Als je opstart krijg je een half navigatiescherm, eronder staan dan bijvoorbeeld je telefoongegevens. Vroeger zou ik zeggen, wel opletten als je vrouw meerijdt! Zij kan dan meteen zien wie je gebeld hebt. Maar daar hoeven wij ons geen zorgen meer over te maken. Ik heb het over dat filmpje van vele jaren terug, toen het oproepen van een contactpersoon via de bluetooth mogelijk werd. Het was een Engels filmpje. Een man reed met zijn schoonmoeder en vertelde trots over dit fenomeen. Alleen was hij vergeten hoe zijn schoonmoeder in zijn contacten stond. Enfin, u begrijpt. Het werd een lange en zwijgzame rit😊 Gelukkig kan je met een kleine druk op het scherm ervoor zorgen dat al die informatie verdwijnt.
Sorry, ik dwaal af. Maar bij een fijne auto komen er veel goede herinneringen naar voren. Lang geleden dat ik dat heb gehad. Terug naar het middengedeelte, verder naar beneden, in het midden, is de climate controle en dan een plek om via QI-lader je telefoon op te laden, draadloos. (Mits je telefoon hiervoor geschikt is). De stoelen zijn verwarmd en elektrisch verstelbaar, in deze uitvoering. Ook het stuurwiel is verwarmbaar. De zitruimte achterin is prima in orde.
Het rijden in deze Renault Arkana is een genot. De souplesse is geweldig. Maar ook de vering is zeker bij de vele drempels dik voor elkaar. De automaat schakelt vlotjes en ook zijn er diverse standen. Eco, normaal of sport. Dan blijft de sportstand meestal het leukst. In de praktijk zal de normale stand het meest gebruikt worden.
Deze uitvoering kost € 39.600, – en is te koop vanaf € 33.260, -. Zeker een auto om eens uit te proberen.